2007-11-25

Servettmannen

Detta är en sann historia ur verkliga livet hur osannolikt det än låter...

I veckan befann jag mig på Malmö Central när jag plötsligt fick ett överväldigande behov av lussekatter. Pressbyrån säljer ju såna, så jag knatade dit. I kön före mig står en äldre man med en kanelbulle. Han ser väldigt sliten ut. Så hör jag kassörskan säga "Det där är två servetter?"

Då har den här stackars förvirrade mannen försökt att betala sin kanelbulle med servetter! Han gick iväg utan sin bulle. Jag föll till föga, köpte kanelbullen och gick iväg till mannen med den och gav den till honom. Utan ett ord tar han emot kanelbullen, och tar sen fram en bunt på runt tjugo servetter, tittar mig allvarligt i ögonen och trycker servettbunten i näven på mig som betalning. Jag tar emot den eftersom det syntes tydligt i mannens ögon att här fanns inget att diskutera. Sen gick jag.

Jag kommer genast att tänka på fenomenet pengar... Vi lägger värdet i olika saker. Den här mannen använde servetter som betalning för de var uppenbarligen värdefulla för honom. Och vem kan säga att han har fel? Visst, det blir komik av det, men jag får ändå en liten tankeställare...

Plus att jag undrar över vad de som satt där bredvid tänkte. Det kommer en kvinna med en kanelbulle, räcker den till en man, får tillbaka en bunt servetter och går...

"Värdet på servetter verkar ha gått upp!"

Andra bloggar om: , , , , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Haha! Fick Mats tillbaks sina servetter när du kom hem? ;)

Anonym sa...

Servetter? Det är ju hårvaluta här nere i Malmoe

Elin sa...

Björn: Även om det kanske lät som Mats så var det faktiskt inte han. Han fick inte servetterna.

Göte: Jaså? Det förklarar varför jag får min lön i servetter ibland.

Anonym sa...

Hade ingen aning att du bor i Malmö. Drog bara till med något som lät kul och tänkte att du som norrlänning inte skulle dubbelkolla;-)

Elin sa...

Jodå, jag bor i Malmö :-) Och jag dubbelkollar en del, inte frågor om renar men annars så...