2007-11-09

Lagar och regler

Ibland klagar vi i Sverige på att vi har en massa konstiga lagar och regler, men sanningen är den att vi har ändå en ganska sansad lagbok jämförelsevis. Jag läste om några lagar som finns utomlands...

I Tyskland förbjuder lagen kvinnor som är klädda i bikini och brottas i gyttja att spela rockmusik samtidigt.

I New Jersey får du inte kasta rutten pickles på borgmästaren.

I Kansas är det mot lagen att äta en skallerorm på en offentlig plats.

På något sätt misstänker jag att de här lagarna har uppstått av en anledning. Hur konstigt det än kan verka så så hände det sig nog en gång i Tyskland att några gyttjebrottande bikiniklädda kvinnor spelade rock. Hur tänkte arrangören? "Hmmm... Wir haben Frauen, Gitarren und Schmutz. Was machen wir? Jaaa!! Ich habe eine kleine idee..." Och vad hände den där gången? Var det någon som halkade, fick en gitarr i huvudet och dog? Och så sa man -Det här får aldrig hända igen!!! Fast på tyska då.

Och så lagen om rutten pickles...Det var nån som inte gillade borgmästaren! Och hade lite rutten pickles hemma. Som man ju har.

Men den sista lagen? I Kansas har det alltså med största sannolikhet, någon gång under historien, hänt att någon bestämt sig för att äta en skallerorm offentligt. Den här lagen är nog väldigt exklusiv, jag tror inte att folk från Kansas i allmänhet går omkring med behov av att kränga ormar på öppen gata?

Nej, jag tycker man ska grunda lagar som verkligen behövs! I Sverige till exempel tycker jag man ska grunda en lag som säger att alla moderater måste betala skatt.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hahahaha! Detta var det roligaste inlägget jag nånsin har läst hos dig! Hahahahahaha! Klockrent, Elin!

Anonym sa...

dumblaws.com finns hur många dumma lagar som helst. De flesta ifrån amerikat men även vissa, enligt dem, dumma lagar ifrån sverige.

Anonym sa...

Jag läste någonstans att i någon amerikansk delstat (minns inte vilken) är det förbjudet för mer än sexton kvinnor att vistas under samma tak samtidigt. Min gissning är att det är för att begränsa kacklet. ;)

Elin sa...

Björn: Det säger du rätt ofta så jag får ju säga att du har smak.

Andreas: Tack för tipset! :-)

joshua_tree: Hehe, det var ju lite kul...