2007-02-06

En konstnärs kaos

Jag är ju en sorts konstnär. Konstnärer omger sig ofta som bekant av ett visst kaos... Jag ser mig om i min stökiga lägenhet och känner mig därmed enormt konstnärlig! Fast man borde kanske städa?

Jag SKA städa, jag SKA städa, jag SKA städa
…en dag, då vindarna bär i solens sken
…en dag, då ljuset tränger genom gardinernas förtäckta bakgrund
…en dag, denna dag SKA jag städa

Ack, vilken brännande smärta jag känner
Min hålfot, min hålfot, min hålfot
Jag trampade på gruset i hallen och svor, jag sa:
…en dag, då vindarna bär i solens sken
…en dag, då ljuset tränger genom gardinernas förtäckta bakgrund
…en dag, denna dag SKA jag städa

Mitt kök ser ut som en arkeologisk utgrävning
Slut på porslin, slut på porslin, slut på porslin
Min närbutik har engångsgafflar, jag vill stödja min närbutik
Min närbutik har engångsglas, gjorda i Lettland med en speciell teknik
Min närbutik har också engångsmjölk och engångsfrukt
Tänk allt kan man få som en engångsprodukt!
…en dag, då vindarna bär i solens sken
…en dag, då ljuset tränger genom gardinernas förtäckta bakgrund
…en dag, denna dag SKA jag städa

När man går omkring barfota är det ganska mjukt om tårna
Det är för alla mina dammråttor på golvet och i vrårna
Min dammsugare är nog trasig och den skrämmer grannens katt
Tror jag i alla fall, jag drömde det en natt
…en dag, då vindarna bär i solens sken
…en dag, då ljuset tränger genom gardinernas förtäckta bakgrund
…en dag, denna dag SKA jag städa

Eller så skriver jag ännu en dikt.

Inga kommentarer: