2007-06-11

Ljudböcker

Att lyssna på en bok istället för att läsa den, är det ett alternativ? När jag var liten fanns det kassettböcker på biblioteket, men det var bara blinda som fick låna dem. Nu behöver man inte vara synskadad, det räcker med att man tycker det är lite jobbigt att bläddra… Hur ofta händer det egentligen att handikappanpassade produkter blir allmännytta? Kommer vi om några år kunna hyra en rullstol på stan när man blir trött i fötterna?

Men visst, ljudboken är en bra idé, det tillstår jag. När man ligger i sängen och vill slappna av kan man lyssna på Tomas Bolme eller Helge Skoog och låtsas att det är pappa som läser godnattsagan. Men jag undrar vad nästa steg i utvecklingen är? Tänk om ljudtidningen blir lika utbredd? Så man kan köpa t ex Allers som ljudtidning. Då är min fråga, hur läser man upp ett korsord? Eller om man i framtiden kan köpa FIB Aktuellt som ljudtidning? Det kan bli en rejäl utmaning för Helge Skoog…

Jag har ett tips om man vill ha en riktigt bra ljudbok (som egentligen inte är en ljudbok eftersom den inte finns som vanlig bok). Det är Magnus Betnérs cd med inlästa krönikor som du kan köpa här! Det är väldigt lite godnattsaga över den cd:n i och för sig, snarare tvärtom... Köp den! Betydligt roligare än Allers och man slipper dessutom korsorden.

Andra bloggar om: , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

ännu värre... hur löser man korsord i en ljudtidning? ;-)

Elin sa...

Haha, ja, det var frågan... Andra grejer som blir fullständigt värdelösa är ju pekböcker. Hur gör man en ljudbok av en sån? Låter en treåring översätta bilderna??