2007-01-23

The Glamourous Life 26

I denna följetong ges färsk information om det glamorösa livet som ståuppkomiker samt lite ostrukturerade tankar på vägen...

Ett besök i den svenska musikvärlden
Jag var på P3 Guld i helgen, den stora glamorösa musikgalan i Göteborg där Sveriges Radio delar ut priser för olika musikprestationer, ett fantastiskt evenemang! Min pojkvän Mats har ett genuint musikintresse och det var hans idé att vi skulle dit. Min personliga kunskap om svensk musik har dock alltid varit en smula begränsad…Jag gillar musik, tro inget annat! Men jag har sett sammanlagt tre musikvideos i hela mitt liv, och jag kan inte räkna upp många svenska grupper (är Idolvinnarna en grupp?) än mindre identifiera dem när jag hör dem på radio eller ser dem på TV. Det är lite pinsamt, jag vet. Men jag lovar, det blir ännu mer pinsamt när man är på en direktsänd svensk musikgala… Jag kände mig lite som Carl Bildt på Butterix, förhöjd puls, väldigt nyfiken men samtidigt lite rädd.

På biljetten stod det att våra platser var på rad 13. Det kändes bra, lite mitt i salongen sådär. När vi kommer dit så har de flyttat fram rad 13, till en stolsrad ungefär 7 cm från scenen. I princip på scenen faktiskt. Jag befinner mig alltså max en halvmeter från storheter som… ja… Nån kille från Suede var där. Han var tydligen väldigt känd. Men han vann inget. Sen vet jag att Timbuktu och Christian Walz var med. Men jag är inte helt säker på vem som var vem. Ett rockabilly-band spelade Booten Anna med lite countrystuk, och jag tänkte ”Är det så där Basshunter ser ut?”. Det var det inte visade det sig, det var bara några som skulle spela upp alla nominerade till Årets låt. Förvirrande. Och man ska tydligen inte ställa frågor som ”Vilka är the Hives?” när man sitter en halvmeter från en direktsänd mikrofon i Sveriges radio.

Men det var en enormt rolig kväll! En helt fantastisk upplevelse även om jag inser att jag inte riktigt förstår vidden av den. Att i två timmar sitta så nära en mick som når ut till hela Sverige var dock lätt påfrestande för en ståuppkomiker. Jag var på väg upp på scenen flera gånger… ”Mår ni bra? Har ni tänkt på det här bandet, vad är det nu dom heter…”

PS. P3 Guld sänds i SVT1 imorgon onsdag kl 20.30 om ni vill ha en mer nyanserad bild av evenemanget. DS.


Veckans citat:
Min pojkvän i ett ogenomtänkt ögonblick:
”Har du aldrig funderat på att börja med tyngdlyftning?
Du har ju kroppen för det!”


Jag satte mig på honom tills han bad om ursäkt.


Glamorösa höjdpunkter under veckan:
Fått brev från Skatteverket gällande de månatliga skatteinbetalningarna för firman.


För övrigt...
…presenteras en ny undersökning som visar att
kvinnor i Borås får flest orgasmer i landet.
Något för deras kommunpolitiker till en ny, fräsch slogan?
”Hej vad det går i Borås!”


Tack för god kritik!
Det har höjts en del röster om att Glamourous borde komma ut oftare. Jag tackar för berömmet, och nu har jag startat min egen blogg speciellt för er! Den uppdateras hyfsat ofta, här får man också gärna kommentera om det är nåt man vill tillägga.

Min blogg finns på http://ostrukturerat.blogspot.com/
(eller via min hemsida http://www.komik.se/) Lägg den på favoriter :-)


Vad händer härnäst?
- Köpenhamn 27/1
Firmajobb för telefonförsäljare

- Harrys Jönköping, 1/2
Klubbjobb tillsammans med Adde Malmberg


Vad händer i humor-Sverige just nu?
Är du i Stockholm i februari, försök få tag i en biljett till Kvarteret Skatans scenshow på Rival. De få biljetter som finns kvar hittar du här.

Big Comedy heter turnén som åker runt till ett antal svenska städer med tio av de i särklass bästa komikerna i Sverige, för mer information se denna sida.

Dessutom håller man just nu på med inspelningarna för den nya säsongen av Stockholm Live på Södra Teatern i Stockholm, för mer info och biljetter se Södra Teaterns hemsida.

Sen har förstås Malmö Comedy Klubb sin premiär 1 mars, det blir en grym säsong! Biljetter släpps i mitten av februari nån gång på Kulturcentralen.

Och för alla som bor i närheten av Malmö och inte kan vänta så länge så startar snart också Gatan Bar med sin rookieklubb ”Standup på Gatan” bredvid Lilla Torg, där är det premiär 14 februari kl 20.00, gratis entré.

Ha det gott så länge!!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sa jag tyngdlyftning? Jag menade kulstötning.

Aj! Snälla, res dig upp. Förlåt!

Elin sa...

Jag sitter ganska bekvämt faktiskt...