2007-05-04

Scouter

Ganska nyligen fick jag förfrågan om att skriva en krönika i Scoutmagasinet, en tidning för scouter som går ut till alla tält och vindskydd i hela Sverige. Jag tackade ja till förfrågan och satte mig och tänkte tillbaka på min aktiva tid som scout. En sak som jag aldrig riktigt förstod med scouterna var det här med patrullnamnen. En liten trött grupp med små mesiga scouter som knappt vågade säga sina namn hette ”VARGARNA!!” Tänk er hur det patrullropet lät med dessa söta, små, tysta scouter? ”Vi är vargar, vi är rovdjur, vargarna, vargarna vargarna!” Ord och bild hänger inte riktigt ihop… Sen var jag scoutledare för tio lågstadieungar som klättrade över högt och lågt, patrullen Fjärilarna. Och visst, jag kände mig som en insektssamlare.

Men ett speciellt minne var den där gången en patrull lekte skogsbrand på en hajk. Och grannen som de sprang och bad om vatten hos frågade ”Kommer det att sprida sig till vår tomt?” för att ta reda på om det var lönt att hjälpa till eller inte (det är helt sant!). En av scouterna i den patrullen har för övrigt sedermera utbildat sig till brandman...

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Inga kommentarer: