2009-05-01

1 maj!

Sedan många år så firar vi 1 maj. Det är ursprungligen en högtid för politiker som då får hålla tal. Vi andra är mest glada för att vi får vara lediga.

1 maj är en ganska tråkig helgdag relativt sett. Alla andra helgdagar har fått egna namn. Jul, påsk, midsommar… 1 maj är bara ett datum…
”Vad ska ni göra?”
”Vi ska fira 1 maj!”
”Jaha, och om ett par veckor firar jag 18 maj!”

Jag skulle kunna tänka mig att införa en helt egen helgdag! Min privata helgdag.
Den skulle heta Persienndagen och infalla den 16 april. För det är då man måste dra ner persiennerna på dagen om man inte vill bli bländad av vårsolen.

På Persienndagen har jag lite egna traditioner, ganska unika. Man ska äta gott, det hör till när det är helg! Lite ägg och sill och köttbullar och prinskorv och till det dricker man Persiennmust. Sen kan man baka en persiennkaka! Den är jättegod och ganska rolig, drar man i ett snöre så åker den upp.

Eller så håller jag mig till de helgdagar som redan finns.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: