2008-08-10

Kontroversiell slogan

Stockholm marknadsför sig sedan ett par år tillbaka under den något kaxiga devisen
"Stockholm - the Capital of Scandinavia"
Som ganska förståeligt är så har både danskar och norrmän härsknat till lite eftersom detta är mer en reklambyrås verk än en helt regelrätt sanning. Stockholm Business Region som står för varumärket kommenterade det hela så här:
"Uttrycket var ledigt, så vi tog det."

Jag har absolut inget emot Stockholm, visst ska stan få marknadsföra sig. Men en bra tumregel är att om ett uttryck är ledigt så kan det eventuellt finnas anledning till det. Här är som exempel några andra än så länge helt lediga uttryck:

"SJ - om du vill vara säker på att komma fram i tid"
"Guantanamo - welcome to your own paradise"
"McDonalds - precis som på Nobelfesten"
"Sahara - the coolest place to be"
"Bajamajan - om du behöver koppla av"


(Vill du läsa mer i ämnet finns det en artikel av Jan Ohlin här.)

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är väl inget fel att kalla sig det? Stockholm är den största staden i Skandinavien och ligger centralt sett till geografin.

Den som hänger upp sig på sånna smådetaljer hyser antagligen något agg mot Stockholm. Börja i den änden istället, och förklara varför.

Elin sa...

Nej, jag hyser inget agg mot Stockholm. Men jag tycker ändå att en sån slogan är lite dåligt underbyggd. Det är ju som bekant inte bara storleken som räknas. Och handlar det om den centrala geografiska placeringen så skulle Östersund vara Sveriges huvudstad :-)

Men det går ju inte resten av Sverige med på även om jag som gammal östersundare tycker att det är en lysande idé...