2008-06-16

Folk är idioter

I en ny SIFO-undersökning så får Sverigedemokraterna över 4 procents väljarstöd och skulle därmed hamna i riksdagen om det var val idag.

Tro det eller ej, men egentligen är det ganska så synd om Sverigedemokrater och annat folk som tittar snett på invandrare. Det måste ju vara förbannat svårt att undvika alla "osvenska företeelser" som vi blivit "förgiftade med". Vad säger man till exempel till en kille som hatar alla traditioner som kommit med invandrarna men ändå älskar pizza?

Det är sannerligen inte lätt att vara dum i huvudet.

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

9 kommentarer:

Anonym sa...

Den som är "idioten" här är väl du. Sd är inga "rasister" utan är kritiska till invandringspolitiken, alltså invandringskritiska, och har en betydande andel väljare och politiker med invandrarbakgrund:

http://gruegranskar.blogspot.com/2008/01/sd-ett-parti-fr-invandrare.html

Försöker du på allvar försvara en världsunik massinvandringspolitik på 100 000 personer om året, vilket är flest per capita i hela västvärlden och flest i antal i hela Europa samt bland annat en omfattande islamisering och en massiv brottslighet, med pizzaargument? Snälla...

Elin sa...

Hej Tobias!
Jag försvarar ingenting, men jag sympatiserar inte heller för ett ögonblick med Sverigedemokraternas partiprogram. Jag har träffat killen jag skriver om, och jag tycker synd om denna räddhågsna själ. En människa som förfäras över mångfalden i det svenska samhället, som är rädd för muslimer och som dessutom påstår att alla brott i Sverige beror på invandrare. Det kanske var dig jag träffade?

Anonym sa...

Jag har i flera år arbetat inom migrationsverket och tidigare Utlänningsnämnden och kan meddela att Sverige som mest just nu har en s.k. inströmning av 40 000 personer. Dvs långt ifrån de 100 000 personer Herr Lindgren refererar till, även om du skulle uppskatta de personer som illegalt varje år söker sig till Sverige utan att ansöka om asyl eller uppehållstillstånd på annan grund. Av dessa som ansöker får majoriteten till slut dessutom avslag. Jag har tidigare kommit i kontakt med statistik-trollande sverigedemokrater. Man kan verkligen komma till de mest häpnadsväckande saker med hjälp av statistik. Visst är det bra att både diskutera såväl invandrings- som integrationspolitik.

I flera år har irakierna dominerat bland asylsökanden och visst är det så att även andra länder som t.ex. USA borde ta sitt ansvar. Men framför allt är det segregeringen och den dåligt genomförda integrationspolitiken som är problemet inte invandringen i sig. Ta Canada som exempel. Ett land liknande vårt, med samma typ av välfärdsystem och en mkt god flerårig ekonomisk utveckling. De har sedan många år haft en mkt generös invandringspolitik där de majoriteten av de sökanden dessutom fått permanent uppehållssystem. De har dock varit mycket bättre på att ta hand om sina "invandrare" än vi har varit. Sverigedemokraterna har alltså fel, fel, fel i sin kritik av den svenska invandringspolitiken. Mångfald skapar välstånd och utveckling.

Elin sa...

Anonym: Stort tack för ditt inlägg! Som sagt, visst går det att trolla med statistik, men det ändrar inte på sanningen: Mångfald berikar.

Anonym sa...

Enligt migrationsverket hade Sverige en invandring av närmre 100 000 personer under 2007.

Vartifrån "Utlänningsnämndens" siffra på 40 000 kommer, och vilken tidsperiod den avser, har jag ingen aning om och det vore intressant om den som hävdar siffran kunde backa upp påståendet med en källa.

Anonym sa...

http://www.migrationsverket.se/pdffiler/statistik/statistik_9_2007.pdf

Anonym sa...

Hej Elin,
Jag vill bara uppmärksamma dig på att jag har tagit upp ditt inlägg och citerat Anonyms kommentar på min blogg med en länk till din. På min blogg pågår en debatt just nu och jag länkar därför så du kan följa den. http://www.sinfo.se/page/blogg.asp?id=1732&blogg=24854

Vänliga hälsningar
Eva

Anonym sa...

Jag upptäckte att länken inte fungerar. Det skall vara ett bindestreck mellan s och info. Jag gör ett nytt försök.
http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1732&blogg=24854

Eva

Elin sa...

Eftersom debatten fortsatt på ovan nämnda blogg vill jag också citera ett svar av Eva där gällande det pdf-dokumentet med statistik som länkas till lite längre upp här.

"83 536 människor invandrade förra året till Sverige. Av dessa kom 34 158 från Norden och EU. Jag tror vi kan vara överens om att dessa inte hör till flyktinggruppen. Det återstår alltså 49 178 personer och i denna siffra finns då människor från USA, Kanada, Schweiz m.fl. länder som knappast är asylsökande, visserligen inte så många från varje land men tillsammans blir det ett antal. Dessutom finns här också 800 utomnordiska adoptivbarn. Jag tror också att vi kan dra ifrån ytterligare några tusen som inte kommit som flyktingar eller anhöriga till flyktingar från siffran 49 178. Vi kanske landar på 40 000? Eller färre?"