2007-11-13

Att ha morgontidning

Efter flytten hade vi ombesörjt att vi skulle få Sydsvenskan hem i brevlådan. Jättebra idé, jättebra tidning, jättebra på allt sätt. Tills den kom. Jag tycker fortfarande att det är en jättebra tidning, men under de här två veckorna som vi har haft den har det faktiskt blivit jobbigt. Tidigare vadade vi i flyttkartonger. Nu är det problemet i princip avvärjt, men nu vadar vi i tidningar istället. Varje morgon kommer det 4-5 olika delar i en jättestor tidning, jag hinner läsa lite, min sambo hinner inte läsa alls, hela köksbordet ser ut som en malplacerad pappersåtervinnings- station. Söndagen var det allra värsta, då kom det en tidning som var större än telefonkatalogen! Jag tycker synd om tidningsbärarna... Det ämne som inte fanns i den tidningen har det aldrig någonsin skrivits om.
Jag ringde Sydsvenskan och sa som det var. "Snälla, snälla, kom inte hit med fler tidningar, vår lägenhet blir mindre och mindre för varje dag som går!"

Då är det väl någon smart och snusförnuftig människa som säger: "Men varför går du inte med tidningarna till pappersåtervinningen?"
Vet du vad en veckas tidningsskörd väger? Nej, jag kunde just tro det. Inte ens Arnold Schwarzenegger prenumererar på Sydsvenskan, det finns en anledning till det!!!

Än en gång, jag gillar Sydsvenskan, men hädanefter går jag till http://www.sydsvenskan.se/. Inget att bära, varken för mig eller miljön. Och skulle jag få abstinens efter att bläddra i något så är det bara att ta en av de 14 tidningar som fortfarande ligger kvar på köksbordet...

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Christoffer sa...

Hej!

Mm. Vi hade samma problem - vi löste det genom att bara prenumerera på söndagar. Det känns rätt sjukt att alla ska få så där mycket papper varje dag. Det är ju en bok för 17.

Telefonförsäljaren föreslog dock att vi kunde "dela tidningen med andra" om vi tyckte det blev för mycket papper. Jag frågade henne: "Hur menar du då?" då svarade hon inte.

Hittade för övrigt hit genom reklam på gmail.

Eh, jo förresten, jag är en i det där Östersunds-spex-gänget.

Mvh CHristoffer

Anonym sa...

Word. Man skulle kunna lösa bostadskrisen i Stockholms innerstad om man tvingade journalisterna på DN att hålla sig lite mer kortfattade.

Elin sa...

christoffer: En jämtlänning? Härligt! :-) Det enda spexgänget jag känner till från Östersund är de som heter scendrag, fast på jamska... *tänkatänkatänka...* Sjånådråtten? Är det du är med i?

masjävel: Ja, då kanske de hemlösa skulle slippa sova på tidningspapper också...