2007-07-29

Medelålders

Medelålders. Jag har tänkt på det uttrycket på senare tid. Ända sen igår kväll närmare bestämt då en vänlig själ berättade för mig hur snabbt åtta år egentligen kan gå och att jag därmed i princip redan kunde kalla mig för medelålders. Jag blev skakad i mitt innersta. 32 år. Och snart medelålders. Helvete. Livet är slut. Har jag tagit vara på dessa dagar som kommit och gått?

Så började jag fundera ytterligare över själva uttrycket. Det är något väldigt svenskt över det uttrycket, något lite lagom så där! Medel. Inte för mycket och inte för lite. Men det är också något trist över det. Det finns så många tråkiga ord som börjar med ”medel”: Medelmåtta, medelform, medelgod, medeltjock, medelinkomst, medeltillväxt, medelklass, medelläge, medellivslängd, medelväg…

Ska det bli så? När man är medelålders? Nej. Jag vägrar. När jag blir medelålders tänker jag ta över Medelhavet. Och det är bara åtta år kvar!!!

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

9 år, kära Elin... 9 år :-)
Medellivslängden för en kvinna i Sverige är hela 82 numera :-)