2007-04-23

En tåghistoria

När jag bloggade om tåg häromdagen så kom jag att tänka på en sann historia som jag vill dela med mig av. För flera år sen jobbade jag på Skånetrafiken, som marknadsundersökare ombord på bussar och tåg. Den här speciella dagen skulle jag jobba på SJ:s tåg mellan Malmö och Halmstad för att räkna passagerare. Jag går efter konduktörerna för att räkna samtidigt som de klipper biljetter. I Helsingborg står jag och snackar med konduktörerna på perrongen, vi väntar in avgångstiden.

Så helt plötsligt börjar tåget att rulla! Jag blir ögonvittne till hur två konduktörer springer allt vad de kan längs med perrongen samtidigt som många av passagerarna tittar ut och man kan se på deras ansiktsuttryck att de inte riktigt förstår vad som försiggår. En liten grabb i sjuårsåldern gapar och ser ut att fråga mamma varför farbror konduktören springer kapp med tåget… Det finns nu en personal kvar på tåget. Det är en ung tjej med ansvar för sin fikavagn som står i sista vagnen av tåget och hon ser panikslagen ut på konduktörernas gemensamma slutspurt medan tåget rullar ut från stationen.

När den värsta chocken lagt sig säger den ena konduktören till den andra: ”Om den tjejen hade haft lite rutin så hade hon dragit i nödbromsen!”
”Aha”, tänkte jag, ”det här har alltså hänt förut…”

Andra bloggar om: , , , , ,