2008-07-22

Ha en trevlig...?

Jag läser i Sydsvenskan att Sveriges Radio äger rätten till ordet "sommar"! Årstiden är -tro det eller ej- faktiskt registrerad som skyddat varumärke och man kan därmed inte använda ordet helt fritt. Inte ens om man betalar radiolicens.

Visserligen handlar det väl ytterst om att man inte får använda ordet "sommar" i kommersiellt syfte, men ändå... Det kan ju vara en svår balansgång. Får till exempel turistbyrån i Skövde marknadsföra sin kommun under mottot "Sommar i Skövde"? Troligtvis inte, om inte P4 sänder radio samtidigt.

Ja, vad ska man säga... Ha en trevlig juni-juli-augusti-period!

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vet inte om jag skall skratta eller gråta. Komiskt är det ivarje fall.

Elin sa...

Ja, verkligen. Men man kanske kan tjäna pengar på detta? Undrar om jag inte ska ta patent på vinter, höst och vår... Och sen stämma naturen för "ständig exponering av mina varumärken".

Anonym sa...

så otroligt bra! :D

Elin sa...

Tack :-)
Vidare tänkte jag nog ta patent på "sol", "semester" och "parasolldrink".

Men "regn" är fortfarande ledigt.