2007-07-08

Telefonförsäljare

Jag är med i NIX-registret, vilket betyder att försäljare inte har rätt att ringa hem till mig för att sälja sina helt fantastiska och oumbärliga varor. MEN, nu har de hittat ett kryphål! Eftersom min firma är registrerad på min hemadress så har de tydligen rätt att ringa. Vad ska jag göra åt detta? Det finns flera lösningar!

1. Jag frågar vilka arbetstider försäljaren har och berättar sen att min firma tyvärr har telefontid när han/hon är ledig.

2. Jag byter namn på firman till "Mitt stora arsel". Jag tror att de flesta försäljare tvekar att ringa när de inser att de måste säga "Kan jag få prata med ägaren av "Mitt stora arsel"?

3. (Denna kräver tålamod och tid) Jag lyssnar på deras ärende, låtsas vara oerhört intresserad, ställer en massa följdfrågor om allt som rör produkten, kollegorna, försäljarens privatliv och den senaste EM-kvalmatchen tills dess att telefonförsäljaren ber mig dra åt helvete. Tar man sig tid att göra detta några gånger hamnar man till slut i Telefonförsäljarnas eget NIX-register.

Andra bloggar om: , , , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Nästa gång någon ringer tänk på att det är människor som jobbar, antagligen studenter. Man kan på ett trevligt sätt säga nej tack och bestämt lägga på. Dåliga hämndaktioner så som du har föreslagit visar bara på bristande respekt.

Anonym sa...

Jag tycker du ska byta firmans namn till Mitt stora arsle. Det skulle vara valdigt kul att se nar dina kunder ska gora en inbetalning.

- Ja hej, jag ska gora en inbetalning. Mottagare: Mitt stora arsel.

- Okej boj dig fram och ner med byxorna. Klart.

Elin sa...

Björn: Hahahaa. Eller när chefen på företaget kommer upp till ekonomie ansvarig och säger "Jag har en faktura här från mitt stora arsel!"

J: Jag inser att det kanske inte är så kul att vara telefonförsäljare heller, men eftersom jag är med i NIX och ändå får en massa påringningar är jag mer än lovligt less. Jag är ändå rätt hygglig i telefon när dessa stackars satar ringer, då kan jag väl åtminstone få utlopp för min irritation genom att skämta om dem? På en humorblogg? :-)

Anonym sa...

Det skulle vakul om du fifflade lite. Du skulle hamna hos kronofogden.

Pa kronofogdens office...

- Anders, vad gor du?
- Jo, jag utreder mitt stora arsle.

Eller detta:
- Vi har utrett mitt stora arsle och kommit fram till att det ar for stort. Vi maste inleda fusion.

Anonym sa...

Jag blir så trött på alla er korkade människor som inte läst på nix hemsida. där står det klart och tydligt att företagsregistrerade nummer får ringas. det räknas inte ens som ett kryphål. ska man köpa något kan man väll för faan se till att läsa alla användaravtal etc. är så trött på denna svenska okunskap som sedan resulterar i gnäll.

Elin sa...

Hej du som är så trött på alla korkade människor som gnäller!

1) "väl" stavas med ett "l"
2) ...Och vem är det som gnäller nu då? ;-)

Anonym sa...

FFS hur dum i huvudet får man vara? du fattar väl att vi som ÄR telefon försäljare kommer bara tycka att du är jätte trevlig när du frågar oss om vårat privatliv!
HUR MÅNGA TROR DU DET ÄR SOM GÖR DET? inte en enda!
du måste skämta med mej asso du gör juh dej själv till åtlöje bara genom att skriba att du vill ändra dit företags namn til mitt stora arsle?
VI SKULLE RINGA DEJ KONSTANT för våran data baser är ENORMA men det e bara en massa tråkiga namn vi skulle sitta o driva sönder dej i telefon.
SÅ TA FAN O VISA RESPEKT (DU HITTAR ORDET OCH ORDETS MENING I EN ORDBOK OM DU VET VAD DET ÄR) OM DU VET VAD DET ÄR!
VI ÄR FFS MÄNNISKOR OXÅ GÅ INTE O TÄNK ATT DU E SÅ JÄVLA MYCKET BÄTTRE FÖR ATT DU ÄGER ETT LITET SKIT FÖRETAG.
dit lilla skit företag på typ hmm 4-10 pers läggs i nybörjares databaser!
hahahahah du e löjlig hoppas dit skit företag går åt helvette!

Elin sa...

Kan jag få ditt telefonnummer?