2011-09-21

Avfrostning utan humor

Det är en idiot som konstruerat min frys, så är det bara. När jag var liten för hundra år sen hade vi en gammal frys. Men den frysen var utrustad med en liten pip som var till god hjälp vid avfrostning. Man ställde en skål under pipen och tömde den med jämna mellanrum. Den frysen var alltså inte konstruerad av en idiot.

Frysen jag just nu i denna stund är i färd med att frosta av är inte utrustad med en sån pip. Tillverkaren har istället valt att göra en stor pool i botten utan möjlighet till avrinning. Alternativet är då att sleva ur vatten ur denna pool innan det rinner över kanten. Och då menar jag HELA kanten. Som ett litet fint vattenfall, ett pittoreskt inslag i köksinredningen. Framför allt kommer grannen nedanför tycka att det är jävligt pittoreskt med takdropp. Å andra sidan spelar han dålig musik på brutalhög volym med jämna mellanrum, så då kanske man förtjänar ett takdropp.

Eller så får jag sitta vid frysen idag, och förbanna alla frystillverkare som inte tillverkar frostfria frysar men ändå gör det stört omöjligt att frosta av dem. Måtte de få frost i sängen och isglass till frukost.

Inga kommentarer: