2010-11-06

Info om burka

En av mina läsare gjorde mig uppmärksam på fler innebörder av ordet burka! Det är nämligen en term inom sport:
"Burkning (verbform: att burka) innebär inom sportsammanhang att använda kroppsvikten för att parera krängningar hos någon form av farkost. Begreppet förekommer bland annat inom sidvagnsmotocross, där uppgiften utförs av en burkslav, vid körning med snöskoter och vid segling, där den som burkar ofta strävar att hänga ut över båtens sida."

Fattar ni vad dessa sportutövare känner under dessa dagar?? Vi läser om burka var och varannan dag i tidningen, och när de ser rubrikerna så tänker de kanske:
"Åååh, äntligen någon som ser oss, som förstår att vår uppgift är viktig! Denna artikel ska verkligen bli spännande att läsa... Det verkar vara en muslimsk kollega som de intervjuat!"

2 kommentarer:

Lars-Erik sa...

Ser framför mig en kvinna som burkar i burka på sidovagnen... En rolig syn som nog hade ökat populariteten både för att burka och bära burka. En win-win situation för burkan. Man kan dock bli lite svettig av att burka i burka, så efter loppet får man dricka en burk. Tänker mig att det behövs ett sugrör mellan burken och burkan.

Elin sa...

Hehehe, mitt i prick! Det här hade man gärna velat se... :-D