2010-01-20

Tankar om kollektivtrafik

Jag åker buss lite då och då. Och på dessa bussturer har en sak slagit mig, sätena är anpassade efter medelsvenssons röv. Jag är begåvad med en häck större än genomsnittet, och har därmed lite svårt att rymmas. Jag har sett att nu i vintertid så har till och med folk med normaliserade rövar svårt att få plats inom den beräknade ytan, med tjocka vinterjackor. Ta då en tjockis med vinterjacka, ja ni kan ju gissa hur det slutar...
Men det är mer än så. Sätena är också anpassade efter medelsvenssons längd. Jag är lite längre än genomsnittet, och avståndet mellan mina knän och framförvarande säte är plågsamt litet. Hade ryggstödet varit mjukt hade mina knän befunnit sig nånstans i närheten av min reskamrats mjälte. Men om vi återgår till bredden på sätet...

Det kanske borde finnas ett tjockissäte i varje buss? Ett säte som man får ta om inget annat är ledigt, men kommer det då en överviktig så får den personen resa på sig och säga:
"Du kanske vill sitta här?"
Det kan eventuellt bli problem om den personen då svarar
"Det kanske jag inte vill, men du kanske vill ha en smäll?"

Sen av utrymmesskäl får man kanske börja begränsa antalet tjocka på varje buss, är tjockissätet fyllt (och nu menar jag fyllt) och en överviktig vill kliva på får busschauffören helt enkelt säga
"Tyvärr, tjockiskvoten är fylld."

Sen är det faktiskt inte bara överviktiga som kan ha problem med för små säten. Det är problem även för riktigt vältränade! Ta de här sätena där det är armstöd så man får klämma ner sig med skohorn... Det kan vara en enorm utmaning för en kroppsbyggare! Nu har de i och för sig viss fördel av att de ofta är inoljade.

Vill du gästblogga så maila mig på info@komik.se med ditt bidrag så publicerar jag några av dem då och då.

2 kommentarer:

Gurkan sa...

En kraftig tjej ifrån Lund
blev bussbolagets kund
Hur hon gick runt och titta
stor nog sits fanns ej att hitta
Hennes rumpa var för stor och rund

Vidare sa...

Fulländade har svårt att finna sin plats på grund av avundsjuka
Är man dessutom på smällen......