2009-09-18

Höstväder

När jag var liten fick jag lära mig att man kunde titta på sin termometer. Funkar inte under hösten. 16 grader tänker man, ganska ok, tar en tunn jacka... Så kommer man ut och blåser iväg ett par kvarter. Innan jag kommit på bussen har jag svåra köldskador eftersom min jacka visar sig ha samma praktiska värde som en bikini under vinter-OS.

Nästa dag, samma temperatur, så tänker man att nu ska jag min själ inte frysa, man tar på sig vinterjackan och går ut. Kav lugnt, och så tittar solen fram. Min jacka har plötsligt förvandlats till ett turkiskt ångbad och jag funderar på att ta inträde.

Jag ska gå ut en sväng idag. Skoteroverall eller shorts? Vi får se.

2 kommentarer:

Gotte sa...

Elin, du har missat baskunskap.
På höst och vår använder man följande formel.
Temperatur C
Vindhastighet i m/sek MS
Instrument Vindmätare och termometer.
Formel.
BC = (C-MS)
Sedan klär man sig efter beräknad temperatur BC

Gotte sa...

Ps:
Vad tar du i inträde ?