2010-06-21

En spännande dag!

Idag är en spännande dag! Vadå undrar kanske du, vad är det som är så spännande med just den här dagen, en helt vanlig måndag???

Jo, senare idag ska jag inviga två stycken nybörjare i den norrländska traditionen som stavas "surströmmingsskiva". Det är få bjudningar som känns så osäkra, den kan sluta hur som helst. Jag har spekulerat i ett antal olika scenarios efter att burken öppnats (betänk nu att det är i Skåne det ska äga rum)...

- De överlever alltihopa och frågar ivrigt var och när nästa surströmmingsskiva blir av! Så de kan hålla sig långt borta.

- De trivs och vill ha mer, deras smaklökar kan inte få nog även om grannarna har fått det.

- De svimmar. Grannarna svimmar. Växtligheten i närheten dör och platsen kommer i folkmun att kallas för "Ground Zero".

- SOS Alarm får in ett antal larm i området eftersom "det verkar som nån har dött".

- Det allmänna flyglarmet "Måndagstutan" går igång utan att klockan är tre och på radion kan man höra en varning utfärdad om kemisk krigsföring.

- De blir som jag hängivna surströmmingsfantaster och eftersom ingen av dem är norrlänning kommer de automatiskt att få genomgå en liten sinnesundersökning.

Vi får se vilken av dessa det blir! Jag återkommer med sena(re) rapport i samma bloggpost.

____________________________________
Och hur gick det då? Jo, de överlevde och tyckte rentav att det var rätt trevligt och till och med gott (eller "intressant"). De var stolta över att ha testat, även om båda påpekade att det kanske dröjde ett tag till nästa gång... Jag är mest lycklig över att ha fått äta surströmming på skånsk mark utan att sitta själv!


____________________________________
Personlig utsaga från en av nybörjarna:
http://intekaypollack.blogspot.com/2010/06/surstrommingspremiar.html

2 kommentarer:

Marcus Johansson sa...

Tack för att du invigde mig!
Jag återkommer snart med en skildring på min egen blogg.

Elin sa...

Tack själv, det var en ära. Jag ser fram emot att läsa ditt blogginlägg! :-)