2010-05-01

Första maj

Lite historia, dagen till ära:
Den första förstamajdemonstrationen i Stockholm ägde rum 1890, med ca 20 000 personer i själva tåget, och 50 000 som lyssnade till talarna på Gärdet. Från allra första början var dessa demonstrationer starkt förknippade med kampen för åtta timmars arbetsdag.

Nu när vi sedan länge fått åtta timmars arbetsdag så är demonstrationerna mest förknippade med en ledig dag, flaggor, mässingsorkestrar och varm korv.

"Nej, nej" säger säkert en del då, "demonstrationerna fyller en viktig funktion idag också". Ja, absolut! Vem vill inte vara ledig och äta varm korv?

2 kommentarer:

Anonym sa...

ttsssss
Bakfoten, Elin.
Jag mfl. har längre arbetsdag än 8 timmar.
Samhällsglidare klarar sig inom 8 timmarsregeln. Är du en så'n Elin

Elin sa...

Jag har använt mig av de sedvanliga åtta timmarna i min reflektion, emedan många ser det som en normalstadgad arbetsdag. Med det inte sagt att det inte finns variationer, på både det ena och andra hållet, självfallet.

För övrigt tror jag inte man är en samhällsglidare (vad det nu innebär?) för att man "bara" jobbar åtta timmar per dag. Det har nog i så fall mer med individens sätt att bete sig i samhället överlag än antal arbetstimmar i veckan.