2011-03-09

"Nästa lördag?"

Vad är det här med att folk säger till exempel "nästa lördag" fast de i själva verket menar nästnästa lördag? Jo, de syftar då på nästa som i "lördag nästa vecka". Men jag har aldrig vant mig vid detta tankesätt utan tänker således nästa lördag i min almanacka. Eftersom det var så det var sagt. Detta uttryck följs vanligen (men inte alltid) av den förtydligande frågan:
"Inte denna vecka men nästa alltså?"

Så nu är min retoriska fråga: Är folk verkligen konsekvent med detta användande av ordet nästa??
Nästa gång jag ska ut och resa (nästnästa gång alltså)
Nästa gång jag hämtar barnen på dagis... (nästnästa gång alltså)
Nästa gång ska du få se!! (eller nästnästa gång)

Sammanfattningsvis:
Nästa gång jag hör detta luddiga uttryck så får personen en smäll. (eller nästnästa gång)

Följ mig gärna på twitter! http://twitter.com/ElinNorden

Inga kommentarer: