2011-02-03

För lat?

Steg av bussen igår på ett par hållplatser tidigare. Varför? Jo, jag var tvungen att ladda på mitt busskort och eftersom Skånetrafiken fortfarande inte låter sina resenärer ladda på busskortet på internet (HINT HINT), så besökte jag Pressbyrån. Sen har jag knappt 10 minuters gångväg hem. Inte ens det förmodligen.

Och ÄNDÅ så ställer jag mig vid busshållplatsen för att ta bussen. Jag tänker:
"Men det är ju kallt, den kommer snart så kommer jag hem fortare"

Efter några minuter inser jag att jag skulle varit halvvägs hem om jag inte varit så lat. För bussen är nån helt annanstans än enligt tidtabell. Då tänker jag:
"Fast promenerar jag nu har jag bara förlorat på det, bussen är säkert här när som helst!"

Efter ytterligare några minuter när jag helt säkert hade varit hemma i min favoritfåtölj om jag bara orkat gå istället för att stå kvar i envishet inser jag mitt misstag fullt ut. Jag ville ta bussen för att komma hem snabbare och slippa frysa.
1) Nu står jag här och fryser som en hund och
2) jag kommer de facto FÖRSENT hem jämfört med mitt virtuella jag som promenerade hem och dricker varm choklad i min favoritfåtölj sen typ fem minuter tillbaka.

Attans. Nu kommer bussen till slut, och jag tänker:
"Ja, ja, nu är den här. Hoppas ingen märker att jag stått här i femton minuter för att åka två hållplatser."

Jag kliver på, pikar busschauffören med ett leende: "Du är lite sen?"
varpå han skämtsamt svarar "Klagar du så får du promenera."

Följ mig gärna på twitter! http://twitter.com/ElinNorden

Inga kommentarer: